Główne zmiany 
Od roku szkolnego 2011/2012 egzamin gimnazjalny będzie przeprowadzany na nowych zasadach. 
•   Egzamin będzie sprawdzał opanowanie przez uczniów wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach ogólnych i szczegółowych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. 
•   Egzamin będzie się składał z takich samych części jak dotychczasowy, ale każda część będzie  miała  inną  strukturę.  Inaczej  też  będzie  wyglądać  zaświadczenie  o  szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego. 
•   Część  egzaminu  z  języka  obcego  nowożytnego  będzie  podzielona  na  dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony.  
Zasady ogólne 
Egzamin gimnazjalny obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów  nauczanych  w  trzecim  i  wcześniejszych  etapach  edukacyjnych.  Egzamin  ma  formę  pisemną. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum, ale nie określa się 
minimalnego wyniku, jaki zdający powinien uzyskać, toteż egzaminu nie można nie zdać. 
Części egzaminu 
Egzamin  gimnazjalny  składa  się  z  trzech  części:  humanistycznej,  matematyczno-przyrodniczej i części dotyczącej języka obcego nowożytnego. 
Część humanistyczna składa się z zadań z zakresu języka polskiego oraz zadań z zakresu historii  i wiedzy o społeczeństwie. Zadania z języka polskiego mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą. Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna. 
Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie mają formę zamkniętą. 
Część matematyczno-przyrodnicza składa się z zadań z zakresu matematyki oraz zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Zadania z matematyki mają 
formę zamkniętą lub otwartą. Zadania z przedmiotów przyrodniczych mają formę zamkniętą. 
W części dotyczącej języka obcego nowożytnego gimnazjalista dokonuje wyboru jednego z siedmiu  języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego i włoskiego, z zastrzeżeniem, że gimnazjalista może wybrać tylko ten język, którego  uczył  się  w  gimnazjum  jako  przedmiotu obowiązkowego. Ta  część  egzaminu  ma  dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony. 
                                                
Przebieg egzaminu 
W celu przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego należy złożyć pisemną deklarację wyboru 
języka obcego. Deklarację składa się dyrektorowi gimnazjum nie później niż 20 września roku szkolnego, w którym gimnazjalista przystępuje do egzaminu. W imieniu uczniów niepełnoletnich deklarację składają ich rodzice lub prawni opiekunowie. Osoby pełnoletnie składają 
deklarację samodzielnie. 
Egzamin odbywa się w kwietniu. Każdą część egzaminu przeprowadza się innego dnia. Części humanistyczna i matematyczno-przyrodnicza trwają po 150 minut. Część egzaminu z języka obcego nowożytnego trwa 60 minut na każdym z poziomów: podstawowym i rozszerzonym. 
Wyniki egzaminu 
Prace egzaminacyjne sprawdzają wykwalifikowani egzaminatorzy według jednolitych kryteriów. Po sprawdzeniu prac ustala się wyniki  egzaminacyjne w  następujących sześciu zakresach: 
•   język polski 
•    historia i wiedza o społeczeństwie  
•    matematyka  
•    przedmioty przyrodnicze  
•    język obcy nowożytny na poziomie podstawowym  
•   język obcy nowożytny na poziomie rozszerzonym. 
Każdy  zdający  otrzyma  zaświadczenie  o  szczegółowych  wynikach  swojego  egzaminu. Dla każdego z powyższych zakresów będą podane dwie liczby: wynik procentowy oraz wynik centylowy. 
•   Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które zdający zdobył za zadania mierzące wiadomości i umiejętności z danego zakresu. Na przykład jeśli zdający za zadania matematyczne zdobył 23 punktów spośród 30 możliwych  do zdobycia, to uzyska wynik procentowy równy 77. 
•   Wynik  centylowy to odsetek liczby gimnazjalistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy niż zdający. Na przykład zdający, którego wynik centylowy w zakresie matematyki wynosi 85, dowie się, że 85% wszystkich  gimnazjalistów  uzyskało  za  zadania  matematyczne  wynik  taki sam  jak  on lub niższy, a 15% gimnazjalistów uzyskało wynik wyższy. 
Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.
Więcej informacji można odnaleźć na stronie CKE: http://www.cke.edu.pl/ oraz u wychowawców i nauczycieli w szkole.