
Wielu nastolatków potrafi oszczędzać zanim rozpoczną życie zawodowe. Podejmują się prac dorywczych, dostają kieszonkowe i prezenty w formie pieniędzy. Możliwości powiększają się, kiedy zaczynają pracować, szczególnie jeśli wciąż mieszkają z rodzicami. Jest ważne, aby młode osoby rozumiały różnicę pomiędzy oszczędzaniem i inwestowaniem i znały możliwości dostępne w tym zakresie na rynku. Lekcja „Mądre inwestowanie” to pierwszy krok w stronę świadomego oszczędzania i inwestowania, opartego na zrozumieniu ryzyka, korzyści i zagrożeń płynących z różnych produktów finansowych.
Cele edukacyjne:
Uczniowie po zajęciach rozumieją:
•    różnicę pomiędzy oszczędnościami a inwestycjami.
•    różnorodność celów życiowych i finansowych ludzi.
•   zróżnicowanie profili ryzyka i ich znaczenie w odpowiednim wyborze produktu finansowego.
•    relacje pomiędzy ryzykiem produktu i zwrotem z inwestycji dla podstawowych produktów finansowych: lokaty, obligacje, akcje, fundusze inwestycyjne.
•    pojęcie i zastosowanie procentu składanego oraz reinwestycji zysków.
•    zasadę i zalety dywersyfikacji.
•    świadomy ryzyka związanego z inwestycjami oraz koniecznych środków ostrożności w stosunku do ofert podejrzanych.
Główne zagadnienia:
•    Rozróżnienie pomiędzy oszczędnościami a inwestycjami.
•    Różne cele życiowe i finansowe ludzi.
•    Różne profile ryzyka i odpowiadające im produkty finansowe.
•    Relacja ryzyko i zwrot z inwestycji: krótki opis produktów.
•    Potęga procentu składanego i reinwestycji.
•    Koncepcja dywersyfikacji ryzyka.
•    Naciągacze i piramidy finansowe.
•    Źródła informacji dla bezpieczeństwa korzystania z produktów finansowych.
Projekt BAKCYL miał zainicjować i umożliwić stały proces przekazywania młodzieży, przez pracowników bankowych, praktycznej wiedzy finansowej i umiejętności wykorzystywania usług finansowych, tak aby ułatwić im świadomy i pomyślny start w dorosłe życie w nowoczesnym społeczeństwie.
Chociaż pełną możliwość korzystania z narzędzi finansowych młodzież uzyska wraz z pełnoletnością, to już wcześniej warto, że poznała odpowiednie  mechanizmy.
Jolanta Milczarek